Siikalatvalla otettiin 27.1.2020 käyttöön Mediconsult Oy:n sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnot kattava sote-järjestelmä.
Uusi sote-järjestelmä kattaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnallisuudet, mukaan lukien esimerkiksi suun terveydenhuollon, kotiin vietävät palvelut, tehostetut asumispalvelut sekä kaikki sosiaalihuollon palvelutehtävät. Moderni järjestelmä mahdollistaa terveydenhuollon lisäksi myös sosiaalihuollon yhdistämisen Kantaan sekä Kanta-vaatimusten mukaiset ydintoiminnallisuudet. Mediconsultin sote-järjestelmä muodostuu pitkään terveydenhuollossa käytössä olleesta Mediatrista sekä selainpohjaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon Saga-kokonaisuudesta.”Sote-järjestelmämme avulla tieto on saatavilla koko alueella yhden järjestelmän kautta. Näin toimijat pystyvät vastaamaan muuttuviin sote-tietohallinnan haasteisiin myös tulevaisuudessa”, kertoo Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro.
Sote-palveluita Siikalatvalle tuottava Mehiläinen teki kesäkuussa 2019 sopimuksen Mediconsult Oy:n alueellisesta sote-järjestelmästä. Terveydenhuollon toimintojen osalta tuotantokäyttö aloitettiin jo lokakuussa 2019, ja järjestelmän käyttöä laajennettiin asteittain loppuvuoden 2019 aikana. Sosiaalihuollon palvelutehtävät sisältävät toiminnallisuudet otettiin käyttöön 27.1.2020.
”Tämä on uuden sosiaalihuollon järjestelmämme ensimmäinen käyttöönotto julkisella sektorilla”, kertoo sosiaalihuollon liiketoimintapäällikkö Jussi Lehto. ”Olemme ylpeitä siitä, että olemme onnistuneet rakentamaan aidosti kilpailukykyisen järjestelmävaihtoehdon julkisen sosiaalihuollon tiedonhallintaan.”
Järjestelmä otettiin käyttöön SaaS-ratkaisuna, joka mahdollistaa järjestelmän ylläpitotöiden ulkoistamisen tietojärjestelmätoimittajalle. Säästetty aika voidaan kohdentaa jatkossa esimerkiksi asiakas- ja hoitotyöhön.
Mehiläinen on tuottanut kaikki 5300 asukkaan Siikalatvan kunnan sote-palvelut vuodesta 2017 lähtien. Siikalatva vastaa asianmukaisesta palveluiden järjestämisestä sekä esimerkiksi henkilön etua ja oikeuksia koskevista päätöksistä.