Kela laajentaa yksityisten lääkäriasemien etävastaanottojen korvauksia asiakkaille. Aiemmin Kela-korvausta sai vain videovastaanotoista. Toukokuusta 2020 alkaen korvauksen piiriin siirtyvät myös chat- ja puhelinvastaanotot.
Terveydenhuollon toimijoille näkyvimpänä toimenpiteenä on Kelan koodin ja korvaustaksan päivittäminen. Kela-korvauksen suuruus on jatkossa kahdeksan euroa yleislääkärin etävastaanotosta ja 12 € erikoislääkäristä. Koodi E101T Etäpalvelu on toukokuusta alkaen yhteinen kaikille etävastaanottokanaville, joten samalla erilliset, hoitoaikaan sidotut koodit poistuvat.
Kela-korvauksen laajentamisen taustalla on kannustaminen etävastaanottokäynteihin. Kela haluaa edistää digitaalisten palveluiden käyttöä ja siten parantaa terveyspalveluiden saatavuutta. Etävastaanotto tarjoaa myös kustannustehokkuutta palveluntuottajalle.
Etävastaanotto sopii moneen tilanteeseen
Lääkärin ja hoitajan vastaanottojen lisäksi etäpalvelut sopivat työterveyshuoltoon esimerkiksi lyhyiden poissaolotodistusten kirjoittamiseen. Etävastaanotto sopii myös moniin terapioihin kuten ravitsemus-, fysio- ja psykoterapiaan. Lisäksi hoidon tarpeen arvioinnin keskustelut hoitajan kanssa onnistuvat usein helposti chatin tai videovastaanoton kautta. Hoitavan tahon on kuitenkin aina arvioitava, sopiiko etävastaanotto tilanteeseen. Tarvittaessa etähoitoa täydennetään perinteisellä vastaanotolla kliinisillä tutkimuksilla.
Etäpalveluiden kysynnässä odotettavissa kasvua
Etävastaanotot ovat lisänneet suosiotaan tasaisesti. Koronaviruksen myötä etäkanavien käyttö on kuitenkin kasvanut tavallista nopeammin. ”Poikkeustilanteessa etäpalveluihin tottuneet asiakkaat haluavat helppoa asiointia jatkossakin. Digitaalisten kanavien tuoma palveluiden saatavuus innostaa asiakkaita vaatimaan enemmän terveyspalveluntuottajilta – Miksi esimerkiksi viedä flunssainen lapsi vastaanotolle, jos voi saada videoyhteyden lääkäriin kotoa?”, havainnollistaa Fia Saaristo, Mediconsultin digitaalisten palveluiden liiketoimintapäällikkö.
Etävastaanottoa on helpompi pitää auki myös öisin ja viikonloppuisin, koska lääkäri tai hoitaja voi työskennellä etänä omasta kodistaan käsin. Kun asiakas saa tarvitsemaansa hoitoa suoraan kotiinsa, on hoidon nopeus omaa luokkaansa.
Terveydenhuollon toimijoiden kannattaakin varautua tietoturvallisten etäpalveluiden kysynnän kasvuun asiakkaiden tottumusten muuttumisen ja Kela-korvauksen tuoman chat-palveluiden hinnan alenemisen myötä. Etävastaanotto on kilpailukykytekijä erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaat eivät halua tulla paikan päälle.
Hyötyjä sekä palveluntuottajille että asiakkaille
Digitaalisilla palvelukanavilla terveydenhuollon toimijat voivat tuoda asiakkailleen joustavuutta. Matalan kynnyksen kohtuuhintaiset yhteydenottotavat poikivat usein myös uusia asiakkaita.
Etävastaanottoon voidaan liittää myös muuta sähköistä asiointia, kuten omien yhteystietojen ja terveys- ja hyvinvointitietojen päivittäminen. Näin tärkeät ennakko- ja taustatiedot ovat suoraan käytettävissä potilastietojärjestelmässä, mikä säästää aikaa.
”Etäkanavat ovat oiva keino purkaa jonoja niin yksityisellä kuin julkisella puolella. Aikaa ja kustannuksia säästyy sekä palveluntuottajilta että asiakkailta”, jatkaa Saaristo. Terveyskeskuksissa on vuosittain noin 5 miljoonaa käyntiä. Jos viisi prosenttia näistä siirtyisi etävastaanotolle, lyhentyisivät terveyskeskusten jonot yli 250 000 lääkärikäynnin verran Kelan laskelmien mukaan.
”Toimivat digitaaliset ratkaisut tulevat jäädäkseen.”
Lue lisää Mediconsultin etäpalveluratkaisusta, joka on helppo ottaa käyttöön. Digitaalisia palveluita saa käyttöön alle viikossa.