Joko olet kuullut terveyskeskusten uudesta työskentelytavasta eli tiimimallista? Ja mallia helpottavasta, toimintavarmasta sekä tietoturvallisesta järjestelmästä, jonka avulla mahdollistetaan tiimimallin mukainen käytännön työskentely mitä parhaiten?
Perinteiset vastaanottokäynnit terveyskeskuksissa ovat saaneet uuden haastajan: tiimityöskentelyn mallin, jossa jokaisella potilaalla on oma yhteyshenkilönsä, johon potilas on suoraan yhteydessä.
Tiimimallissa yhteyshenkilönä on sairaanhoitaja, joka työskentelee tiimihuoneessa. Lisäksi huoneessa on yleensä 2–3 hoitajaa ja lisäksi 1–3 konsultoivaa lääkäriä, joilta hoitaja pääsee kysymään neuvoja. Mikäli potilaan asia vaatii lisäselvittelyä, voi sairaanhoitaja siirtää asian lääkärin arvioitavaksi. Lääkärin vastuulla on päättää, haluaako hän ohjeistaa sairaanhoitajaa, vaiko ottaako hän itse yhteyttä potilaaseen tai kutsuuko hän potilaan vastaanotolle esimerkiksi laboratoriokokeiden kautta.
Moniammatilliseen tiimiin voi kuulua hoitajien ja lääkäreiden lisäksi muun muassa fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaisia. Etätoiminta on keskeinen osa tiimimallia. Potilaan asia on helppoa hoitaa etänä silloin, kun ei ole tarvetta vastaanottokäynnille. Näin toimien organisaatio säästää niin ammattilaisen kuin potilaan aikaa ja vaivaa, ja varsinkin näin korona-aikana voidaan vähentää infektiosairauksien leviämistä.
OmaSaga mahdollistaa modernin ja mobiilikäyttöisen tavan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden väliseen kommunikointiin tietoturvallisesti. Järjestelmä kokoaa yhteen kaiken käydyn viestinnän, potilas voi keskustella yhden asiantuntijan kanssa tai moniammatillisen tiimin kanssa kuva- ja ääniyhteyden tai chatin avulla. Esitietolomakkeen täyttäminen ennen asiointia on kätevää, koska tiedot välittyvät suoraan ammattilaiselle reaaliajassa. OmaSaga on kokonaisvaltainen ratkaisu, josta niin ammattilainen kuin potilaskin voi tarkastella hoidon etenemistä. Järjestelmän avulla potilas hallinnoi omia ajanvarauksiaan ja ylläpitää omia asiakastietojaan.
Etäpalveluratkaisu tuo ammattilaisille ja organisaatioille ajansäästöä ja vähemmän hallinnollista työtä. OmaSagan avulla lisätään terveyskeskusten potilaslähtöisyyttä, vaikuttavuutta, tehokkuutta, oikea-aikaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja turvallisuutta. OmaSaga täyttää kaikki digitaalisten ratkaisujen tärkeimmät tehtävät, jotka ovat:
1) oireiden selvittely, sairauksien seuranta ja tiedon tarjoaminen niistä,
2) viestintä ja vuorovaikutus ammattilaisten kesken sekä potilaiden ja ammattilaisten välillä ja
3) terveydenhuollon rutiinidatan kerääminen ja hyödyntäminen laadun parantamiseksi, tutkimuksessa ja päätöksenteossa.
Mediconsultin tarjoama OmaSaga on uusi etäpalveluratkaisu vahvan tunnistautumisen jälkeiseen asiointiin, yhteydenpitoon ja etähoitoon. Kaikki etävastaanoton toiminnot ovat reaaliaikaisesti koko tiimin käytettävissä ja ainoastaan yhden alustan takana!