Siirry sisältöön
icon_loginKirjaudu icon_searchHaku
Blogi

Koronasovelluksia ja verkkopalveluita – mitä ja mihin käyttöön?

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on kehitetty useita verkkopalveluita ja sovelluksia. Digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan muun muassa tiedon saantia ja oireiden itsearviointia. Samalla kevennetään terveydenhuollon ja viranomaisten työkuormaa. Minkälaisia sovelluksia on saatavilla ja mihin niitä käytetään? Koostimme listauksen koronavirukseen liittyvistä verkkopalveluista ja sovelluksista.

Koronavilkku on älypuhelimeen ladattava sovellus, joka auttaa jäljittämään koronavirukselle altistuneita. Sovellus ilmoittaa, mikäli käyttäjä on ollut tartunnan saaneen lähietäisyydellä ja siten mahdollisesti altistunut koronavirukselle. Anonyymisti toimiva sovellus tarkastelee lähikontakteja kaksi viikkoa taaksepäin, jolloin tartuntaketjua on helpompi selvittää, vaikka tartunta varmistuu laboratoriossa vasta myöhemmin eikä tartunnan saanut välttämättä enää muista tarkasti kontaktejaan. Koronavilkun avulla voidaan saada selville myös tuntemattomilta tulleita altistuksia esimerkiksi tapahtumissa tai julkisessa liikenteessä. Koronavilkun saat ladattua sovelluskaupastasi tai suoraan osoitteesta koronavilkku.fi.

Omaolo on kansallinen verkkopalvelu, joka on yhteydessä julkiseen terveydenhuoltoon niissä kunnissa, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön. Kaikkien kansalaisten käytettävissä on kuitenkin koronavirustaudin oirearviokysely, jonka avulla saa kansallisiin suosituksiin perustuvan arvion hoitoon hakeutumisen tarpeesta. Palveluun käyttöön ottaneissa kunnissa Omaolon kautta saa yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja voi varata ajan suoraan koronatestiin. Omaolosta vastaa valtionyhtiö DigiFinland (entinen SoteDigi) ja oirearviot perustuvat tutkittuun tietoon. Oirearvio perustuu THL:n ohjeistukseen, sen on tilannut DigiFinland ja oirearvion valmistaa Kustannus Oy Duodecim. Pääset tekemään koronavirustaudin oirearvion tästä.

Oireet ja tartunnat kartalla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ylläpitää koronakarttaa ja oirekarttaa. Koronakartta näyttää laboratoriossa varmistetut tartuntatapaukset alueellisesti. Oirekartalla voi puolestaan tarkastella koronaviruksen oireiden esiintymistä eri puolella Suomea. Oirekartta pohjautuu kansalaisten Omaolon oirearviossa ilmoittamiin oiretietoihin.

Helsingin Sanomien ja teknologiayhtiö Futuricen kehittämä Oiretutka näyttää kartalla, millaisia oireita suomalaisilla on eri kunnissa. Tiedot perustuvat kansalaisten täyttämään lomakkeeseen, jolla he kertovat oireistaan. Tiedot näytetään niistä kunnista, joista on yli 25 vastausta eikä oireita voida yhdistää yksittäiseen vastaajaan. Kyselylomake ei tarjoa terveydenhuollon apua tai neuvontaa vaan sitä käytetään mm. medioiden tarpeeseen kertoa viruksen oireiden esiintymisestä alueellisesti. Oiretutkan tietoja pääset katsomaan osoitteessa www.oiretutka.fi.

Fevermap-niminen kuumeoireiden itseilmoittamiseen keskittynyt karttapalvelu lopetti toimintansa kesällä. Kuumetta ja muita koronavirustaudin oireita voi seurata Oirekartalla ja Oiretutkassa.

Älä jää yksin koronahuolien kanssa – myös henkistä tukea saatavilla

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) tuottamassa Terveyskylä-verkkopalvelussa on tarjolla Koronabotti. Se toimii kyselynä, joka ohjaa ja antaa neuvoja koronavirusaltistukseen ja -oireisiin liittyvissä kysymyksissä. Koronabotti perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja sen sisältöä päivitetään säännöllisesti. Koronabotti, myös nimellä Epidemiabotti, on osa Terveyskylän Infektiotaloa ja se on kaikille avoin. Terveyskylän Infektiotalossa on tarjolla myös psykiatrian asiantuntijoiden kehittämä henkisen tuen ohjelma, joka auttaa käsittelemään koronavirustilanteen aiheuttamia huolia ja ahdistusta.

Terveyskylään kuuluvassa Mielenterveystalossa on saatavilla Koronahuoli-chat, jossa pääsee keskustelemaan anonyymisti ammattilaisen kanssa. Koronahuoli-chat on kaikille avoin ja maksuton. Chatiin pääsee Mielenterveystalon etusivun Virtuaaliapuri Millin kautta.

Yleistä tietoa koronaviruksesta chatissa

Valtioneuvosto tarjoaa maksuttoman chat- ja puhelinpalvelun avulla yleistä tietoa koronaviruksesta. Palvelusta ei saa terveysneuvontaa eikä lakiasianeuvontaa, vaan se on tarkoitettu ensisijaisesti niille, jotka eivät voi hakea tietoa yleisesti internetistä. Chat-palvelu ja puhelinpalvelun yhteystiedot Valtioneuvoston sivuilla

Myös muunlaisia koronavirukseen liittyviä sovelluksia ja palveluita on luotu. Suomen Ekonomit on perustanut työelämään keskittyvän Koronatutka-palvelun, jonka avulla pyritään ratkaisemaan koronaviruksen myötä syntyneitä epäkohtia. Koronabotti-nimellä löytyy yrityksille tarkoitettu tekoälybotti, joka vastaa henkilöstön työntekoon liittyviin kysymyksiin ja käytäntöihin organisaatiossa.

Digitaaliset palvelut tukevat koronaviruksen torjuntaa. Muistathan noudattaa myös käsihygieniaa, turvaväliä ja viranomaisten ohjeita.

Jäikö jokin mielestäsi tärkeä sovellus tai verkkopalvelu mainitsematta? Kerro siitä meille viestinta@mediconsult.fi.

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on kehitetty useita verkkopalveluita ja sovelluksia. Digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan muun muassa tiedon saantia ja oireiden itsearviointia. Samalla kevennetään terveydenhuollon ja viranomaisten työkuormaa. Minkälaisia sovelluksia on saatavilla ja mihin niitä käytetään? Koostimme listauksen koronavirukseen liittyvistä verkkopalveluista ja sovelluksista.

Koronavilkku on älypuhelimeen ladattava sovellus, joka auttaa jäljittämään koronavirukselle altistuneita. Sovellus ilmoittaa, mikäli käyttäjä on ollut tartunnan saaneen lähietäisyydellä ja siten mahdollisesti altistunut koronavirukselle. Anonyymisti toimiva sovellus tarkastelee lähikontakteja kaksi viikkoa taaksepäin, jolloin tartuntaketjua on helpompi selvittää, vaikka tartunta varmistuu laboratoriossa vasta myöhemmin eikä tartunnan saanut välttämättä enää muista tarkasti kontaktejaan. Koronavilkun avulla voidaan saada selville myös tuntemattomilta tulleita altistuksia esimerkiksi tapahtumissa tai julkisessa liikenteessä. Koronavilkun saat ladattua sovelluskaupastasi tai suoraan osoitteesta koronavilkku.fi.

Omaolo on kansallinen verkkopalvelu, joka on yhteydessä julkiseen terveydenhuoltoon niissä kunnissa, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön. Kaikkien kansalaisten käytettävissä on kuitenkin koronavirustaudin oirearviokysely, jonka avulla saa kansallisiin suosituksiin perustuvan arvion hoitoon hakeutumisen tarpeesta. Palveluun käyttöön ottaneissa kunnissa Omaolon kautta saa yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja voi varata ajan suoraan koronatestiin. Omaolosta vastaa valtionyhtiö DigiFinland (entinen SoteDigi) ja oirearviot perustuvat tutkittuun tietoon. Oirearvio perustuu THL:n ohjeistukseen, sen on tilannut DigiFinland ja oirearvion valmistaa Kustannus Oy Duodecim. Pääset tekemään koronavirustaudin oirearvion tästä.

Oireet ja tartunnat kartalla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ylläpitää koronakarttaa ja oirekarttaa. Koronakartta näyttää laboratoriossa varmistetut tartuntatapaukset alueellisesti. Oirekartalla voi puolestaan tarkastella koronaviruksen oireiden esiintymistä eri puolella Suomea. Oirekartta pohjautuu kansalaisten Omaolon oirearviossa ilmoittamiin oiretietoihin.

Helsingin Sanomien ja teknologiayhtiö Futuricen kehittämä Oiretutka näyttää kartalla, millaisia oireita suomalaisilla on eri kunnissa. Tiedot perustuvat kansalaisten täyttämään lomakkeeseen, jolla he kertovat oireistaan. Tiedot näytetään niistä kunnista, joista on yli 25 vastausta eikä oireita voida yhdistää yksittäiseen vastaajaan. Kyselylomake ei tarjoa terveydenhuollon apua tai neuvontaa vaan sitä käytetään mm. medioiden tarpeeseen kertoa viruksen oireiden esiintymisestä alueellisesti. Oiretutkan tietoja pääset katsomaan osoitteessa www.oiretutka.fi.

Fevermap-niminen kuumeoireiden itseilmoittamiseen keskittynyt karttapalvelu lopetti toimintansa kesällä. Kuumetta ja muita koronavirustaudin oireita voi seurata Oirekartalla ja Oiretutkassa.

Älä jää yksin koronahuolien kanssa – myös henkistä tukea saatavilla

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) tuottamassa Terveyskylä-verkkopalvelussa on tarjolla Koronabotti. Se toimii kyselynä, joka ohjaa ja antaa neuvoja koronavirusaltistukseen ja -oireisiin liittyvissä kysymyksissä. Koronabotti perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja sen sisältöä päivitetään säännöllisesti. Koronabotti, myös nimellä Epidemiabotti, on osa Terveyskylän Infektiotaloa ja se on kaikille avoin. Terveyskylän Infektiotalossa on tarjolla myös psykiatrian asiantuntijoiden kehittämä henkisen tuen ohjelma, joka auttaa käsittelemään koronavirustilanteen aiheuttamia huolia ja ahdistusta.

Terveyskylään kuuluvassa Mielenterveystalossa on saatavilla Koronahuoli-chat, jossa pääsee keskustelemaan anonyymisti ammattilaisen kanssa. Koronahuoli-chat on kaikille avoin ja maksuton. Chatiin pääsee Mielenterveystalon etusivun Virtuaaliapuri Millin kautta.

Yleistä tietoa koronaviruksesta chatissa

Valtioneuvosto tarjoaa maksuttoman chat- ja puhelinpalvelun avulla yleistä tietoa koronaviruksesta. Palvelusta ei saa terveysneuvontaa eikä lakiasianeuvontaa, vaan se on tarkoitettu ensisijaisesti niille, jotka eivät voi hakea tietoa yleisesti internetistä. Chat-palvelu ja puhelinpalvelun yhteystiedot Valtioneuvoston sivuilla

Myös muunlaisia koronavirukseen liittyviä sovelluksia ja palveluita on luotu. Suomen Ekonomit on perustanut työelämään keskittyvän Koronatutka-palvelun, jonka avulla pyritään ratkaisemaan koronaviruksen myötä syntyneitä epäkohtia. Koronabotti-nimellä löytyy yrityksille tarkoitettu tekoälybotti, joka vastaa henkilöstön työntekoon liittyviin kysymyksiin ja käytäntöihin organisaatiossa.

Digitaaliset palvelut tukevat koronaviruksen torjuntaa. Muistathan noudattaa myös käsihygieniaa, turvaväliä ja viranomaisten ohjeita.

Jäikö jokin mielestäsi tärkeä sovellus tai verkkopalvelu mainitsematta? Kerro siitä meille viestinta@mediconsult.fi.