Suomalaiseen soteen suunniteltu Mediconsult Saga® -asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus on saavuttanut kärkisijoja laadussa lukuisissa hyvinvointialuetasoisissa kilpailutuksissa vuodesta 2021 alkaen, jolloin hyvinvointialueiden sote-tietojärjestelmien kilpailutukset lähtivät rajusti liikkeelle. Yksi tärkeistä laadun osa-alueista on käytettävyys. Mediconsultilla Sagan käytettävyyttä kehittää UX-tiimi, mutta aihe on vahvasti myös tuotekehitystiimien ja ohjelmistokehittäjien agendalla.
Kuuntelemme monipuolisesti alan osaajia, ja Mediconsultissa työskentelevät sote-alan ammattilaiset ovat tiiviisti mukana järjestelmien kehittämisessä. Olemme myös haastatelleet eri alojen ammattilaisia ja koonneet persoonakirjaston erityyppisistä käyttäjistä ja heidän tarpeistaan. Käytettävyystestaukseen kutsumme ulkopuolisia loppukäyttäjiä arvioimaan, vastaako ratkaisu käyttötarpeita.
Lisäksi käymme asiakkaiden luona keskustelemassa ja havainnoimassa, mitä eri ammattilaisten työpäivät pitävät sisällään. Mitä tapahtuu kotihoidossa, sosiaalihuollossa, sairaalan osastoilla, ensiavussa? Tehdäänkö kirjauksia läppärillä tai kännykällä meluisalla käytävällä? Työympäristön vaikutus – paine, kiire ja keskeytykset – on olennaista huomioida.
Suunnittelun avulla pyrimme auttamaan käyttäjää niin, että ulkoisten tekijöiden kuormittava vaikutus on mahdollisimman pieni. Esimerkiksi keskeytyksen sattuessa tietojärjestelmä voi auttaa käyttäjää saamaan fokuksen nopeasti takaisin kesken jääneeseen asiaan, jotta työtä voi jatkaa mahdollisimman sujuvasti. Mitä paremmin ymmärrämme, sitä paremmin suunnittelemme.
Testaamme kaikki toiminnallisuudet. Käytettävyystestauksesta tulee usein ensin mieleen perinteinen asetelma, jossa testikäyttäjä tekee demoympäristössä tehtäviä ja tätä arvioidaan. Koko suunnitteluprosessin ajan on myös muuta testaamista: asiantuntija-arviointeja, katselmointeja, tarkastuslistoja. Perinteisessä testaamisessa myös käyttäjät ovat mukana, jolloin hyöty on molemminpuolinen: Me kuulemme käyttäjän odotukset ja vaatimukset, käyttäjä pääsee vaikuttamaan.
Käyttäjän toiveet ja tarpeet keskeisiä käytettävyyssuunnittelussa
Käyttäjän työtä helpottaa, kun tarvittu tieto on helposti saatavilla ja esitetty visuaalisesti niin, että se on helppo havaita. Suunnittelijan pitää tietää, mitä tietoa ja toiminnallisuuksia käyttäjä tarvitsee missäkin vaiheessa. Tiedon asettelulla ja priorisoinnilla järjestelmässä helpotetaan havainnointia ja nopeaa tiedon keruuta. Yhtenäisyys eli samojen tietojen esittäminen aina samalla tavalla lisää intuitiivisuutta.
Erilaiset indikaatiot, ilmoitukset, muistutukset ja varoitukset ovat tärkeitä sujuvan toiminnan saavuttamiseksi: sote-tietojärjestelmissä virheiden esto on ensiarvoista. On hyvä, jos käyttäjä pystyy heti ymmärtämään järjestelmän toiminnallisuuksien käyttötarkoitukset. Järjestelmän pitää tarjota tukea käyttöön ja käyttäjän päätöksentekoon. Käyttöä nopeuttava ja helpottava ominaisuus on tiedon automaattinen syöttö ja siirtyminen, eli kun sote-ammattilainen kirjaa tiedon yhteen paikkaan, se siirtyy automaattisesti myös muihin tarvittaviin kohtiin.
Intuitiivinen ja yhtenäinen järjestelmä
Mediconsult Sagassa käyttäjälähtöinen suunnittelu sekä käyttäjän tarpeiden ja toiveiden huomioiminen on johtanut muun muassa päivitettyyn työpöytään, joka vastaa paremmin eri työnkulkujen haasteisiin. Eri työkaluja saa näkyviin yhdellä tai kahdella klikkauksella, jolloin navigointi on joustavampaa ja suoraviivaisempaa.
Käytettävyysprosessin kautta Sagasta on saatu intuitiivinen ja yhtenäinen. Tällöin käyttö on helppo oppia, mikä johtaa käytön nopeuteen ja tehokkuuteen. Tietojärjestelmän kehityksessä käytetty prosessimme ja tyylikirjastomme huomioi sekä MDR-standardit, saavutettavuusstandardit että IEC 62366 Medical Devices -standardit, minkä ansiosta pystymme varmistamaan turvallisen ja saavutettavan käytön.
Miksi käytettävyys on niin tärkeää?
Kun sote-tietojärjestelmäympäristö on käytettävä, se tukee käyttäjän arkityötä ja auttaa häntä tekemään työtään miellyttävämmin sekä tehokkaammin.
Haluamme luoda ratkaisuja, joita käyttämällä sote-ammattilainen ehtii kohdata asiakkaansa eikä hänen aikansa kulu järjestelmää klikkaillessa. Olemme laskeneet, että parinkin minuutin lisäys kirjaamisessa maksaa hyvinvointialueelle vuodessa miljoonia euroja käytettynä työaikana. Käytettävyyden painoarvo hankintaprosesseissa on kasvanut, mikä on tavoiteltava kehityssuunta niin järjestelmiä käyttävien ammattilaisten ja heidän asiakkaidensa kuin kirstun vartijoina toimivien sote-päättäjienkin kannalta.
Tämä on osa 2/2 Käytettävyys-blogisarjassa. Sarjan ensimmäisessä osassa kerromme, mitä on käytettävyys sote-tietojärjestelmissä.