Mitä nopeammin hyvinvointialueet pystyvät yhtenäistämään ydinjärjestelmänsä, sitä nopeammin myös palveluiden rakenteellisia muutoksia voidaan panna toimeen, alueen toimintaprosesseja yhtenäistää sekä luoda yhtenäinen tietopohja toiminnan vaikuttavuuden seurantaan ja kehittämiseen. Edut ovat merkittävät, kun kaikki tieto löytyy samasta paikasta ja tiedot on kirjattu samalla tavalla.
Uuden järjestelmän käyttöönotolla vastataan myös kansallisiin tiedonhallinnan, kirjaamisen ja lainsäädännön vaatimuksiin. Ne tuovat väistämättä mukanaan myös sellaisia muutoksia toimintatapoihin, jotka saatetaan kokea työtä hankaloittaviksi. On tärkeää, että ammattilaisille taustoitetaan, mitkä toimintatapamuutokset liittyvät kansallisiin vaatimuksiin, mitkä toimintamallien yhtenäistämisiin ja mitkä uuteen järjestelmään.
Toiminnan muutoksen tunnistaminen ja uusien toimintatapojen jalkauttaminen ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotossa. Muutokset toimintamalleihin tulisi tunnistaa etukäteen, jotta käyttäjiä voidaan valmistella muutoksiin ja muutokset ehditään jalkauttaa.
Toimintamallien muutoksiin ja uudistuksiin sopeutuminen vie aina aikansa. Keskeistä on, että ammattilaisilla on näkyvyys muutoksen syihin ja hyötyihin. Toimintamallien muutos on välttämätöntä huomioida myös uuden järjestelmän koulutuksen sisällössä ja se pitää perustella loppukäyttäjille.
Lue koko blogi Hoiva ja terveys -lehden verkkosivuilta ja saat tietää muun muassa, mitkä ovat onnistuneen käyttöönoton viisi avaintekijää.
Blogin kirjoittajat ovat Mediconsultin liiketoimintapäällikkö Kristiina Moilanen ja Accenturen sosiaalihuollon johtava asiantuntija Piritta Wartiainen.