Siirry sisältöön
icon_loginKirjaudu icon_searchHaku
Blogi

Miten Saga Sosiaalihuolto tukee sosiaalityön ammattilaisia?

Kansainvälisenä sosiaalityön päivänä 19.3.2024 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia toi tiedotteessaan esille, että sosiaalialan ammattilaiset tarvitsevat aikaa asiakastyöhön. Helsingin Sanomien mielipidepalstalla on väläytelty raportoinnin avuksi niin vapaaehtoisia kuin tekoälyäkin.

Sote-tietojärjestelmätoimittajana tiedostamme oman osuutemme suomalaisten hyvinvoinnin rakentamisessa. Meille on kunnia-asia tarjota Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltoon moderneja ja helppokäyttöisiä työkaluja, joiden avulla myös sosiaalityön asiantuntijat pystyvät työssään tuottamaan sosiaalista tukea sitä tarvitseville ihmisille ja yhteisöille.

Suomalaiseen soteen rakentamamme Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä on tullut julkisten hankintamenettelyiden kautta valituksi jo kuudelle hyvinvointialueelle. Tämä tarkoittaa sitä, että järjestelmämme avulla yli 26 000 asiakastietojärjestelmän käyttäjää alkaa järjestää ja tuottaa sosiaalihuollon palvelua hyvinvointialueilla.​ Olemme tästä ylpeitä, ja haluankin nyt nostaa esiin muutaman asian, joilla Saga Sosiaalihuolto helpottaa ammattilaisten työtä ja vapauttaa aikaa asiakastyöhön.

Saga Sosiaalihuolto on osa suomalaiseen soteen rakentamaamme Mediconsult Saga®
-tietojärjestelmäkokonaisuutta. Asiakastietojärjestelmämme on suunniteltu sosiaalialan asiantuntijoiden osaamisella ja kokemuksella, ja sosiaalihuollon ammattilaisten kädenjälki näkyy sen käytettävyydessä. Saga Sosiaalihuolto on yhtenäinen, selainpohjainen ja modulaarinen asiakastietojärjestelmä, joka kattaa kaikki sosiaalihuollon palvelutehtävät. Ratkaisu sopeutuu sosiaalihuollon organisaatioiden ja ammattilaisten moninaisiin ja ajan mittaan muuntuviin käyttötarpeisiin.  

Saga tukee yhtenäisiä toimintamalleja

Saga Sosiaalihuolto mahdollistaa hyvinvointialueille toimintamallien yhtenäistämisen sekä viranomaisvaatimusten mukaisten uusien kirjaamismallien käyttöönoton sekä laajat tiedolla johtamisen työkalut hyvinvointialueen johdon käyttöön. Kun hyvinvointialue siirtyy käyttämään yhtenäistä Saga Sosiaalihuoltoa, mahdollistuu laaja ja reaaliaikainen tietojen siirtyminen sekä hyödyntäminen asiantuntijoiden ja eri yksiköiden välillä.

Järjestelmä on rakennettu noudattamaan laki- ja viranomaismääräyksiä​. Asiakirjat tallentuvat Sosiaalihuollon Kanta-arkistoon ja OmaKantaan asiakkaan ja muiden ammattilaisten nähtäville heti, kun ne on tallennettu järjestelmään Valmis-tilaisina, jolloin ne ovat myös Kannan kautta haettavissa

Sujuvat Kanta-toiminnallisuudet näkyvät myös hyvinvointialueiden asukkaille. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen eli Pohteen asukkaat ovat voineet loppuvuodesta 2023 alkaen katsella OmaKannasta myös sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan ensimmäisenä Suomessa. Tämän merkittävän uudistuksen mahdollisti hyvinvointialueella vaiheittain käyttöönotettava Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä.

Saga Sosiaalihuollon avulla tietoa pystytään välittämään sujuvasti sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiantuntijoiden välillä. Ammattilaisten mahdollisuus tiedon oikea-aikaiseen hyödyntämiseen parantaa asukkaiden hyvinvointia.

Saga mahdollistaa palveluiden digitalisoitumisen

Osana sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönottoa useilla hyvinvointialueilla otetaan käyttöön myös sähköisiä työkaluja sekä ajanvarauksen toiminnallisuuksia. Asiakas voi jatkossa toimittaa sähköisesti suoraan sosiaalityöntekijälle omiin sosiaalihuollon palveluihinsa liittyviä tietoja. Sähköiset työkalut helpottavat sekä hyvinvointialueen asukkaiden asiointia sosiaalihuollon palveluissa että asiantuntijoiden hallinnollista työtä.

Saga Sosiaalihuolto tukee asiakkaiden palvelupisteestä riippumatonta palvelutuotantoa. Ammattilaisen kirjaamat asiakastiedot ovat nähtävissä kaikilla järjestelmän käyttäjillä ajantasaisesti sen jälkeen, kun tiedot on tallennettu Sagaan. Tieto liikkuu Sagassa sujuvasti palveluntuottajan ja palvelun järjestäjän välillä.

Rekisterinkäyttöoikeus mahdollistaa tietojen näkymisen suoraan palveluntuottajalle ja palvelunjärjestäjälle ajantasaisesti heti kun asiakastiedot on tallennettu järjestelmään. Tiedot ovat nähtävissä myös Kannan kautta.

Saga Sosiaalihuolto varmistaa saman käyttökokemuksen sosiaalihuollon asiantuntijoille kaikissa palveluyksiköissä ja palvelutehtävissä. Asiakkaan perspektiivi näyttää asiakkaan asiakkuudet, asiat ja hänen asiakkuutensa palveluyksiköissä jokaiselle ammattilaiselle yhdenmukaisesti, täysin riippumatta siitä, missä ammattilainen työskentelee.

Te sosiaalityön ammattilaiset teette mittaamattoman arvokasta työtä yhteiskuntamme hyvinvoinnin eteen joka päivä. Haluamme tehdä parhaamme tukeaksemme työtänne tarpeitanne mahdollisimman hyvin vastaavalla asiakastietojärjestelmällä.

 

Kansainvälisenä sosiaalityön päivänä 19.3.2024 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia toi tiedotteessaan esille, että sosiaalialan ammattilaiset tarvitsevat aikaa asiakastyöhön. Helsingin Sanomien mielipidepalstalla on väläytelty raportoinnin avuksi niin vapaaehtoisia kuin tekoälyäkin.

Sote-tietojärjestelmätoimittajana tiedostamme oman osuutemme suomalaisten hyvinvoinnin rakentamisessa. Meille on kunnia-asia tarjota Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltoon moderneja ja helppokäyttöisiä työkaluja, joiden avulla myös sosiaalityön asiantuntijat pystyvät työssään tuottamaan sosiaalista tukea sitä tarvitseville ihmisille ja yhteisöille.

Suomalaiseen soteen rakentamamme Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä on tullut julkisten hankintamenettelyiden kautta valituksi jo kuudelle hyvinvointialueelle. Tämä tarkoittaa sitä, että järjestelmämme avulla yli 26 000 asiakastietojärjestelmän käyttäjää alkaa järjestää ja tuottaa sosiaalihuollon palvelua hyvinvointialueilla.​ Olemme tästä ylpeitä, ja haluankin nyt nostaa esiin muutaman asian, joilla Saga Sosiaalihuolto helpottaa ammattilaisten työtä ja vapauttaa aikaa asiakastyöhön.

Saga Sosiaalihuolto on osa suomalaiseen soteen rakentamaamme Mediconsult Saga®
-tietojärjestelmäkokonaisuutta. Asiakastietojärjestelmämme on suunniteltu sosiaalialan asiantuntijoiden osaamisella ja kokemuksella, ja sosiaalihuollon ammattilaisten kädenjälki näkyy sen käytettävyydessä. Saga Sosiaalihuolto on yhtenäinen, selainpohjainen ja modulaarinen asiakastietojärjestelmä, joka kattaa kaikki sosiaalihuollon palvelutehtävät. Ratkaisu sopeutuu sosiaalihuollon organisaatioiden ja ammattilaisten moninaisiin ja ajan mittaan muuntuviin käyttötarpeisiin.  

Saga tukee yhtenäisiä toimintamalleja

Saga Sosiaalihuolto mahdollistaa hyvinvointialueille toimintamallien yhtenäistämisen sekä viranomaisvaatimusten mukaisten uusien kirjaamismallien käyttöönoton sekä laajat tiedolla johtamisen työkalut hyvinvointialueen johdon käyttöön. Kun hyvinvointialue siirtyy käyttämään yhtenäistä Saga Sosiaalihuoltoa, mahdollistuu laaja ja reaaliaikainen tietojen siirtyminen sekä hyödyntäminen asiantuntijoiden ja eri yksiköiden välillä.

Järjestelmä on rakennettu noudattamaan laki- ja viranomaismääräyksiä​. Asiakirjat tallentuvat Sosiaalihuollon Kanta-arkistoon ja OmaKantaan asiakkaan ja muiden ammattilaisten nähtäville heti, kun ne on tallennettu järjestelmään Valmis-tilaisina, jolloin ne ovat myös Kannan kautta haettavissa

Sujuvat Kanta-toiminnallisuudet näkyvät myös hyvinvointialueiden asukkaille. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen eli Pohteen asukkaat ovat voineet loppuvuodesta 2023 alkaen katsella OmaKannasta myös sosiaalipalveluissa kirjattuja tietojaan ensimmäisenä Suomessa. Tämän merkittävän uudistuksen mahdollisti hyvinvointialueella vaiheittain käyttöönotettava Saga Sosiaalihuolto -asiakastietojärjestelmä.

Saga Sosiaalihuollon avulla tietoa pystytään välittämään sujuvasti sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiantuntijoiden välillä. Ammattilaisten mahdollisuus tiedon oikea-aikaiseen hyödyntämiseen parantaa asukkaiden hyvinvointia.

Saga mahdollistaa palveluiden digitalisoitumisen

Osana sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönottoa useilla hyvinvointialueilla otetaan käyttöön myös sähköisiä työkaluja sekä ajanvarauksen toiminnallisuuksia. Asiakas voi jatkossa toimittaa sähköisesti suoraan sosiaalityöntekijälle omiin sosiaalihuollon palveluihinsa liittyviä tietoja. Sähköiset työkalut helpottavat sekä hyvinvointialueen asukkaiden asiointia sosiaalihuollon palveluissa että asiantuntijoiden hallinnollista työtä.

Saga Sosiaalihuolto tukee asiakkaiden palvelupisteestä riippumatonta palvelutuotantoa. Ammattilaisen kirjaamat asiakastiedot ovat nähtävissä kaikilla järjestelmän käyttäjillä ajantasaisesti sen jälkeen, kun tiedot on tallennettu Sagaan. Tieto liikkuu Sagassa sujuvasti palveluntuottajan ja palvelun järjestäjän välillä.

Rekisterinkäyttöoikeus mahdollistaa tietojen näkymisen suoraan palveluntuottajalle ja palvelunjärjestäjälle ajantasaisesti heti kun asiakastiedot on tallennettu järjestelmään. Tiedot ovat nähtävissä myös Kannan kautta.

Saga Sosiaalihuolto varmistaa saman käyttökokemuksen sosiaalihuollon asiantuntijoille kaikissa palveluyksiköissä ja palvelutehtävissä. Asiakkaan perspektiivi näyttää asiakkaan asiakkuudet, asiat ja hänen asiakkuutensa palveluyksiköissä jokaiselle ammattilaiselle yhdenmukaisesti, täysin riippumatta siitä, missä ammattilainen työskentelee.

Te sosiaalityön ammattilaiset teette mittaamattoman arvokasta työtä yhteiskuntamme hyvinvoinnin eteen joka päivä. Haluamme tehdä parhaamme tukeaksemme työtänne tarpeitanne mahdollisimman hyvin vastaavalla asiakastietojärjestelmällä.