Siirry sisältöön
icon_loginKirjaudu icon_searchHaku
Blogi

Mitä saisi olla sote-uudistuksen timpureille: perinnerakentamista, pientä pintaremonttia vai modernia talotekniikkaa?

Uusien hyvinvointialueiden ensiaskeleiden on uutisoitu sujuneen pääsääntöisesti hyvin ja ilman suurempia haasteita kaikilla alueilla. Sama viesti on tullut myös asiakkailtamme, joiden kanssa olemme tehneet tiiviisti siirtymävalmisteluja vuoden 2022 aikana ja vuodenvaihteen aikana. Hyvinvointialueiden aloitus konkretisoi sosiaali- ja terveyshuollon sekä pelastustoimen hallinnollisen uudistuksen liikkeellelähdön.  

Tässä vaiheessa asiakas- ja potilastietojärjestelmien muutostyöt keskittyivät pääsääntöisesti hyvinvointialueille siirtyvien talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmien ja toimintamallien yhtenäistämiseen. Kokemukset yhteistyöstä eri hyvinvointialueiden toimijoiden kanssa ovat olleet mielenkiintoisia oppimisen paikkoja meille kaikille. Projekteissa vuoropuhelu talouden ja tietojärjestelmien asiantuntijoiden kanssa on ollut välttämätöntä.  

Järjestelmän muunneltavuus on valttikortti 

Muutostarpeiden konkretisointi ja eri vaihtoehtojen arviointi vaati useita keskusteluja ja kokonaisuuksien hallintaa. Ilokseni voin todeta, että esille nousseiden muutostarpeiden kohdalla Mediconsult Saga - ja Mediatri-järjestelmiemme muunneltavuus on erottunut edukseen. Valtaosaan ehdotettuihin muutostarpeisiin pystyimme vastaamaan: ”Kyllä voimme toteuttaa.”

Hyvinvointialueilta saimme kiitosta ja mieluista palautetta järjestelmiemme tarjoamista mahdollisuuksista tukea sujuvia laskutusprosesseja. “Teillä on parhaiten homma hanskassa, dokumentaatio on vaikuttavaa ja tavassanne toimia on jotain viehättävää”, kommentoi eräs asiakkaistamme. 

Läheskään aina ratkaisujen löytäminen ei tapahtunut suoraviivaisesti tai vailla kompromisseja. Alueilla päätetyt ratkaisut eivät kaikilta osin edusta modernia teknologiaa tai tarkoituksenmukaisimpia toimintatapoja. Valinnoissa on jouduttu tekemään väliaikaisratkaisuja, jotka ylläpitävät perinteisiä, manuaalisia toimintamalleja. Tällainen ns. talouden pintaremontti lienee tässä vaiheessa ja tällä aikataululla ollut realistisin keino saada tarvittavat muutokset käytäntöön.  

Tuleviin toimintarakenteiden ja -tapojen uudistuksiin toivoisin enemmän mahdollisuuksia aidosti luoda nykyaikaisia sosiaali- ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palveluja, joita modernit teknologiaratkaisut palvelevat. Perinnerakentamisella ja pintaremontillakin voi olla toki paikkansa uudistusten keinovalikoimassa. Niillä ei kuitenkaan luoda kestäviä ratkaisuja, kun tavoitellaan entistä paremmin yhteen toimivia ja saumattomia palveluja.

Moderni teknologia on avainroolissa rakennettaessa yhdessä käyttäjälähtöisiä, erilaisia asiakkaita, ammattilaisia ja sidosryhmiä palvelevia palvelupolkuja. 

Lue myös: 

Hyvinvointialueiden Suomi -webinaari jatkuu keskustelulla kansalaisen roolista sotessa 16.2.2023

 

Uusien hyvinvointialueiden ensiaskeleiden on uutisoitu sujuneen pääsääntöisesti hyvin ja ilman suurempia haasteita kaikilla alueilla. Sama viesti on tullut myös asiakkailtamme, joiden kanssa olemme tehneet tiiviisti siirtymävalmisteluja vuoden 2022 aikana ja vuodenvaihteen aikana. Hyvinvointialueiden aloitus konkretisoi sosiaali- ja terveyshuollon sekä pelastustoimen hallinnollisen uudistuksen liikkeellelähdön.  

Tässä vaiheessa asiakas- ja potilastietojärjestelmien muutostyöt keskittyivät pääsääntöisesti hyvinvointialueille siirtyvien talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmien ja toimintamallien yhtenäistämiseen. Kokemukset yhteistyöstä eri hyvinvointialueiden toimijoiden kanssa ovat olleet mielenkiintoisia oppimisen paikkoja meille kaikille. Projekteissa vuoropuhelu talouden ja tietojärjestelmien asiantuntijoiden kanssa on ollut välttämätöntä.  

Järjestelmän muunneltavuus on valttikortti 

Muutostarpeiden konkretisointi ja eri vaihtoehtojen arviointi vaati useita keskusteluja ja kokonaisuuksien hallintaa. Ilokseni voin todeta, että esille nousseiden muutostarpeiden kohdalla Mediconsult Saga - ja Mediatri-järjestelmiemme muunneltavuus on erottunut edukseen. Valtaosaan ehdotettuihin muutostarpeisiin pystyimme vastaamaan: ”Kyllä voimme toteuttaa.”

Hyvinvointialueilta saimme kiitosta ja mieluista palautetta järjestelmiemme tarjoamista mahdollisuuksista tukea sujuvia laskutusprosesseja. “Teillä on parhaiten homma hanskassa, dokumentaatio on vaikuttavaa ja tavassanne toimia on jotain viehättävää”, kommentoi eräs asiakkaistamme. 

Läheskään aina ratkaisujen löytäminen ei tapahtunut suoraviivaisesti tai vailla kompromisseja. Alueilla päätetyt ratkaisut eivät kaikilta osin edusta modernia teknologiaa tai tarkoituksenmukaisimpia toimintatapoja. Valinnoissa on jouduttu tekemään väliaikaisratkaisuja, jotka ylläpitävät perinteisiä, manuaalisia toimintamalleja. Tällainen ns. talouden pintaremontti lienee tässä vaiheessa ja tällä aikataululla ollut realistisin keino saada tarvittavat muutokset käytäntöön.  

Tuleviin toimintarakenteiden ja -tapojen uudistuksiin toivoisin enemmän mahdollisuuksia aidosti luoda nykyaikaisia sosiaali- ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palveluja, joita modernit teknologiaratkaisut palvelevat. Perinnerakentamisella ja pintaremontillakin voi olla toki paikkansa uudistusten keinovalikoimassa. Niillä ei kuitenkaan luoda kestäviä ratkaisuja, kun tavoitellaan entistä paremmin yhteen toimivia ja saumattomia palveluja.

Moderni teknologia on avainroolissa rakennettaessa yhdessä käyttäjälähtöisiä, erilaisia asiakkaita, ammattilaisia ja sidosryhmiä palvelevia palvelupolkuja. 

Lue myös: 

Hyvinvointialueiden Suomi -webinaari jatkuu keskustelulla kansalaisen roolista sotessa 16.2.2023