Ajankohtaista

Suomi.fi-palveluväylä – mitä sote-ammattilaisen tulee tietää?

Kirjoittanut Mediconsult | 16.11.2021

Suomi.fi-palveluväylä on julkishallinnon yhteinen tiedon siirtämiseen tarkoitettu palvelu. Kokosimme perustiedot ja hyödyt palvelusta – kenelle se on tarkoitettu ja miksi se kannattaa ottaa käyttöön.

Mistä on kyse?

Kansallinen palveluväylä eli Suomi.fi-palveluväylä mahdollistaa sähköisen tiedonkulun. Kansalliseen palveluarkkitehtuuriin kuuluvan tiedonvälitysratkaisun avulla tieto on saatavilla avoimien rajapintojen yli kaikille tietoa tarvitseville palveluille. Palveluväylää hallinnoi Digi- ja väestötietovirasto (DVV).

Palveluväylän avulla tietoja voidaan siirtää sekä julkisten että yksityisten organisaatioiden välillä, mikä mahdollistaa turvallisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille.

Kuka voi käyttää Palveluväylää?

Palveluväylän käyttöä ohjaa laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016). Lakisääteisiä tehtäviä hoitavat organisaatiot ovat velvoitettuja palvelun käyttöön, eli valtion hallintoviranomaisten ja virastojen, laitosten ja liikelaitosten sekä kunnallisten viranomaisten tulee hyödyntää Palveluväylää tiedon siirtämiseen. Myös yksityisen sektorin tulee hyödyntää tiedonsiirrossa Palveluväylää, mikäli väylän käyttöön liittyy jokin lakisääteinen tehtävä. Palveluväylää saa kuitenkin käyttää myös muihin kuin lakisääteisiin tehtäviin.

Miksi Palveluväylä kannattaa ottaa käyttöön?

Tiedonkulun turvallisuuden takaaminen on koko yhteiskuntaa koskettava asia, mikä mahdollistuu sähköisten palveluiden lisäämisellä organisaatioissa. Mitä pidemmälle yhteiskuntamme digitalisoituu, sitä suurempi tarve reaaliaikaiselle tiedonjaolle tulee olemaan. Suomi.fi-palveluväylän kautta tarvittavat ajantasaiset tiedot ovat keskitetysti yhdessä paikassa. Pitkällä aikavälillä Palveluväylä tuo myös kustannussäästöjä, koska lukuisien erillisten järjestelmien ja yhteyksien sijaan tiedonsiirto sujuu yhden yhteisen alustan kautta – selkeyttäen it-arkkitehtuuria ja vähentäen integraatioiden lukumäärää.

Konkreettinen esimerkki Palveluväylän hyödyistä terveydenhuollossa on synnyin- ja kuolintietojen sähköinen ilmoittaminen. Postitse toimitettavaa lomaketta käytettäessä voi kulua 3–14 vuorokautta ennen kuin potilastietojärjestelmän tieto on väestötietojärjestelmässä. Viive vaikuttaa useiden tahojen kuten pankkien, verohallinnon, Kelan, vakuutusyhtiöiden ja seurakuntien toimintaan. Lisäksi tiedonkulkuun kuluva aika vaikuttaa henkilön läheisten mahdollisuuksiin hoitaa asioita.

Miten sen saa käyttöön?

Ensimmäiseksi sote-organisaation tulee olla yhteydessä Digi- ja väestötietovirastoon, josta saa tarkat liittymisohjeet sekä apua käyttöönottoon. Sekä palveluita tarjoavat että hyödyntävät organisaatiot tarvitsevat liityntäpalvelimen, jonka kautta ne kytkeytyvät Suomi.fi-palveluväylään. Palvelin otetaan käyttöön Palveluväylän käyttöönoton yhteydessä. Organisaatioiden pitää myös huolehtia sopimuksista ja luvista, joita palveluiden hyödyntäminen ja tarjoaminen vaatii. Organisaatio tarvitsee myös DVV:n palvelinvarmenteen.

Suomi.fi-palveluväylän käyttö on maksutonta, sillä palvelu on osa julkishallinnon yhteistä tukipalvelukokonaisuutta. Organisaatio vastaa kuitenkin itse omiin järjestelmiinsä vaadittavista käyttöönoton edellyttämistä muutoksista, kuten rajapintojen rakentamisesta ja integraation toteutuksesta.

Palveluväylän sähköisen tiedonvälityksen toiminnallisuus on saatavilla Mediconsultin potilastietojärjestelmiin. Kysy lisätietoa toiminnallisuuden käyttöönotosta Marianne Tirkkoselta (marianne.tirkkonen@mediconsult.fi).