Siirry sisältöön
icon_loginKirjaudu icon_searchHaku
Uutinen

Ykkösaamu haastatteli: Käytettävyys ja kotimaisuus tietojärjestelmien hankinnassa

Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro oli Yle Radio 1:n Ykkösaamussa keskustelemassa terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyydestä ja kotimaisuudesta. Pääset kuuntelemaan haastattelun Yle Areenasta.

Tietotekniikka – apu vai rasite terveydenhuollossa ja miksi käyttäjiä ei kuunnella tietojärjestelmien hankinnassa? Entä pärjäävätkö kotimaiset toimijat kasvavilla markkinoilla, kysyi Yle Radio 1:n Ykkösaamu 4.3. Toimittaja Marja Ala-Kokon kanssa keskustelua kävivät terveydenhuollon tietojärjestelmien työelämäprofessori Jarmo Reponen, Siun soten hallituksen puheenjohtaja Matti Kämäräinen sekä tietojärjestelmätoimittaja Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro.

Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyyttä on seurattu systemaattisesti tutkimuksilla vuodesta 2010 ja keskiarvo on tuossa ajassa noussut, kertoi Jarmo Reponen. Miksi potilastietojärjestelmän parissa kuuluu silti huomattava määrä lääkärin aikaa – jopa 20 % Nuorten lääkärien teettämän tutkimuksen mukaan, ja miten käytettävyyttä kehitetään?

Tukea ammattilaiselle, aikaa potilaalle

Mahdollisimman helppokäyttöinen ja vain vähän koulutusta vaativa järjestelmä antaa ammattilaiselle enemmän aikaa itse potilastyöhön ja yksittäiseen potilaskohtaamiseen.

”Hyvä hoitovaste sekä asiakas- ja potilastyytyväisyys syntyvät tyytyväisistä tietojärjestelmäkäyttäjistä – lääkäreistä ja hoitajista. He ovat suora rajapinta potilastyöhön ja kuluttajalähtöiseen palveluun. Tietojärjestelmien tulee tukea ammattilaista työssä ja meidän tärkein tehtävä on tarjota tämän mahdollistavat työkalut”, Tommi Salaspuro sanoo. ”Vaikka tietojärjestelmiin kohdistuu viranomaisvaatimuksia, ne voidaan ja tulee toteuttaa käytettävyys edellä.”

Miten käytettävyys varmistetaan?

”Kuuntelemalla käyttäjiä ja tuntemalla suomalainen sote”, tiivistää Salaspuro. ”Meillä järjestelmien suunnitteluun osallistuu loppukäyttäjiä: lääkäreitä on suunnittelemassa lääkäreiden käyttöön tulevia toimintoja, ja sairaanhoitajia puolestaan hoitajien työprosesseja. Toimivat työkalut tulevat olemaan jopa rekrytointivaltti sote-alalla.”

Sote-tuntemus ja teknologiaosaaminen kotimaisena kilpailuetuna

Kansainvälisten toimijoiden mukaantulo on kirittänyt kotimaista potilastietojärjestelmämarkkinaa. Valtaosalla sairaanhoitopiireistä on kuitenkin edelleen kotimainen järjestelmätoimittaja. Suomessa on alan osaamista, joka mahdollistaa kotimaisten ohjelmistojen kilpailukyvyn, varsinkin jos niiden kehittämiseen käytetään yhtä paljon resursseja kuin ulkomaisten järjestelmien mukauttamiseen Suomen oloihin sopiviksi, huomauttaa Jarmo Reponen.

Suomalaisen soten ominaispiirteet ovat erityiset ja niiden tuntemisesta syntyy kotimaisten toimijoiden kilpailuetu. Kun adaptointityö jää pois, säästyy sekä aikaa että rahaa.

”Se missä kotimaiset toimijat eivät pysty kilpailemaan kansainvälisten jättien kanssa on liikevaihdon koko, ja se muodostuu ongelmaksi monissa hankintakilpailutuksissa. Hankintakriteereissä saattaa olla yrityksen kokoon sidottuja ehtoja, jotka eivät olisi välttämättömiä”, toteaa Salaspuro. ”On olemassa erittäin hyviä suomalaisia järjestelmiä, joille haluaisimme tasapuolisen mahdollisuuden kilpailutuksissa.”

”Sitoudumme tekemään pitkäjänteistä työtä ja haluamme tukea suomalaista työllisyyttä sekä korkean teknologiaosaamisen tuottamista jatkossakin.”

Pääset kuuntelemaan koko haastattelun Yle Areenasta: Poikkeusoloista tuli melkoinen soppa | Audio Areena (yle.fi). Terveydenhuollon tietojärjestelmiä koskeva osio alkaa noin 11 minuutin kohdalla. 

Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro oli Yle Radio 1:n Ykkösaamussa keskustelemassa terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyydestä ja kotimaisuudesta. Pääset kuuntelemaan haastattelun Yle Areenasta.

Tietotekniikka – apu vai rasite terveydenhuollossa ja miksi käyttäjiä ei kuunnella tietojärjestelmien hankinnassa? Entä pärjäävätkö kotimaiset toimijat kasvavilla markkinoilla, kysyi Yle Radio 1:n Ykkösaamu 4.3. Toimittaja Marja Ala-Kokon kanssa keskustelua kävivät terveydenhuollon tietojärjestelmien työelämäprofessori Jarmo Reponen, Siun soten hallituksen puheenjohtaja Matti Kämäräinen sekä tietojärjestelmätoimittaja Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro.

Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyyttä on seurattu systemaattisesti tutkimuksilla vuodesta 2010 ja keskiarvo on tuossa ajassa noussut, kertoi Jarmo Reponen. Miksi potilastietojärjestelmän parissa kuuluu silti huomattava määrä lääkärin aikaa – jopa 20 % Nuorten lääkärien teettämän tutkimuksen mukaan, ja miten käytettävyyttä kehitetään?

Tukea ammattilaiselle, aikaa potilaalle

Mahdollisimman helppokäyttöinen ja vain vähän koulutusta vaativa järjestelmä antaa ammattilaiselle enemmän aikaa itse potilastyöhön ja yksittäiseen potilaskohtaamiseen.

”Hyvä hoitovaste sekä asiakas- ja potilastyytyväisyys syntyvät tyytyväisistä tietojärjestelmäkäyttäjistä – lääkäreistä ja hoitajista. He ovat suora rajapinta potilastyöhön ja kuluttajalähtöiseen palveluun. Tietojärjestelmien tulee tukea ammattilaista työssä ja meidän tärkein tehtävä on tarjota tämän mahdollistavat työkalut”, Tommi Salaspuro sanoo. ”Vaikka tietojärjestelmiin kohdistuu viranomaisvaatimuksia, ne voidaan ja tulee toteuttaa käytettävyys edellä.”

Miten käytettävyys varmistetaan?

”Kuuntelemalla käyttäjiä ja tuntemalla suomalainen sote”, tiivistää Salaspuro. ”Meillä järjestelmien suunnitteluun osallistuu loppukäyttäjiä: lääkäreitä on suunnittelemassa lääkäreiden käyttöön tulevia toimintoja, ja sairaanhoitajia puolestaan hoitajien työprosesseja. Toimivat työkalut tulevat olemaan jopa rekrytointivaltti sote-alalla.”

Sote-tuntemus ja teknologiaosaaminen kotimaisena kilpailuetuna

Kansainvälisten toimijoiden mukaantulo on kirittänyt kotimaista potilastietojärjestelmämarkkinaa. Valtaosalla sairaanhoitopiireistä on kuitenkin edelleen kotimainen järjestelmätoimittaja. Suomessa on alan osaamista, joka mahdollistaa kotimaisten ohjelmistojen kilpailukyvyn, varsinkin jos niiden kehittämiseen käytetään yhtä paljon resursseja kuin ulkomaisten järjestelmien mukauttamiseen Suomen oloihin sopiviksi, huomauttaa Jarmo Reponen.

Suomalaisen soten ominaispiirteet ovat erityiset ja niiden tuntemisesta syntyy kotimaisten toimijoiden kilpailuetu. Kun adaptointityö jää pois, säästyy sekä aikaa että rahaa.

”Se missä kotimaiset toimijat eivät pysty kilpailemaan kansainvälisten jättien kanssa on liikevaihdon koko, ja se muodostuu ongelmaksi monissa hankintakilpailutuksissa. Hankintakriteereissä saattaa olla yrityksen kokoon sidottuja ehtoja, jotka eivät olisi välttämättömiä”, toteaa Salaspuro. ”On olemassa erittäin hyviä suomalaisia järjestelmiä, joille haluaisimme tasapuolisen mahdollisuuden kilpailutuksissa.”

”Sitoudumme tekemään pitkäjänteistä työtä ja haluamme tukea suomalaista työllisyyttä sekä korkean teknologiaosaamisen tuottamista jatkossakin.”

Pääset kuuntelemaan koko haastattelun Yle Areenasta: Poikkeusoloista tuli melkoinen soppa | Audio Areena (yle.fi). Terveydenhuollon tietojärjestelmiä koskeva osio alkaa noin 11 minuutin kohdalla.