Ajankohtaista

Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden uusi alueellinen asiakastietojärjestelmä helpottaa sosiaalihuollon ammattilaisten työtä ja sujuvoittaa asukkaiden arkea

Kirjoittanut Mediconsult | 2.7.2023

Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueilla otetaan syksyllä 2024 käyttöön alueellinen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä Saga Sosiaalihuolto. Molempien hyvinvointialueiden aluehallitukset ovat vahvistaneet käyttöönoton kesäkuussa ja päätösten myötä käyttöönottoprojektit käynnistyvät elokuussa. Järjestelmä kattaa kaikki sosiaalihuollon palvelut eli lapsiperheiden palvelut, lastensuojelun, perheoikeudelliset palvelut, työikäisten palvelut, iäkkäiden palvelut, vammaispalvelut ja päihdehuollon.   

Saga Sosiaalihuolto -järjestelmän toimittaa kotimainen sote-alan tietojärjestelmätoimittaja Mediconsult Oy. Mediconsult Oy voitti maaliskuussa 2023 Istekin (Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueet) ja Keski-Suomen hyvinvointialueen alueellisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kilpailutuksen. Keski-Suomen hyvinvointialueen osalta käyttöönottoprojektin aloituksen aikataulu tarkentuu kesän jälkeen.

Uusi järjestelmä korvaa molemmilla hyvinvointialueilla nyt käytössä olevat kolme erillistä asiakastietojärjestelmää. Pohjois-Savon hyvinvointialueella Saga Sosiaalihuolto -järjestelmällä tulee olemaan noin 6000 ja Pirkanmaan hyvinvointialueella noin 7200 ammattilaiskäyttäjää. Yhtenäinen ja uuden sukupolven teknologiaa edustava järjestelmä on keskeinen työkalu, jotta molempien hyvinvointialueiden sote-ammattilaiset voivat noudattaa kaikkia Suomen sosiaalityöntekijöitä koskevia uusia ja yhtenäistyviä kirjaamiskäytäntöjä, jotka astuvat voimaan 1.9.2024.  

Saga Sosiaalihuolto yhä useamman hyvinvointialueen ja sote-ammattilaisen valinta  

Saga Sosiaalihuolto on osa suomalaiseen soteen kehitettyä Mediconsult Saga® -asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuutta. Saga Sosiaalihuolto on valmisratkaisu, joka on ollut markkinoilla vuodesta 2019 lähtien. Järjestelmä on tullut valituksi viidelle hyvinvointialueelle ja se onkin lyhyessä ajassa kasvattanut markkinaosuuttaan lähes 30 prosenttiin ja yhteensä noin 1,6 miljoonan kansalaisen väestöpohjaan.  

 – Olemme kyenneet yhdessä kotimaisten sosiaalihuollon asiantuntijoiden kanssa kehittämään uuden sukupolven sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän, joka soveltuu täydellisesti hyvinvointialueiden tarpeisiin. Hienoa päästä aloittamaan yhteistyö molempien hyvinvointialueiden ja niiden sosiaalihuollon ammattilaisten kanssa heti kesälomakauden jälkeen, sanoo sosiaalihuollon liiketoimintajohtaja Kristiina Moilanen.

Saga Sosiaalihuollon kehitystä ohjaavat käytettävyys, lakivaatimukset sekä muut viranomaisten edellyttämät toiminnallisuudet sekä asiakaslähtöiset toiminnallisuustarpeet. 

– Erityisen ylpeitä olemme palautteista, joita olemme saaneet järjestelmämme käyttäjiltä. Sosiaalihuollon ammattilaiset kokevat Saga Sosiaalihuollon olevan selkeä, nopea ja helppo käyttää. Lisäksi järjestelmän koetaan olevan kokonaisvaltaisesti erinomainen työväline, jossa on käyttöönotettavissa useita työtä nopeuttavia toiminnallisuuksia. Tämä on meille tärkeää, koska haluamme osaltamme olla tuomassa uusia, päivittäistä työtä helpottavia työvälineitä Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, Kristiina Moilanen kiteyttää.  Mitä hyötyä Saga Sosiaalihuolto asiakastietojärjestelmä tuo hyvinvointialueiden sosiaalihuollon ammattilaisille?

  • Yksi yhtenäinen järjestelmä mahdollistaa sujuvan tiedonjaon eri yksiköiden, palvelutehtävien tai tiimien sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten välillä.  
  • Järjestelmän kautta ammattilainen pääsee käyttämään asiakastiedon arkistoa eli Kanta-palveluita. Kanta-palveluiden kautta ammattilaisilla on koko ajan reaaliaikainen asiakastieto käytettävissään. 
  • Järjestelmä sisältää myös asiakkaan historiatiedot, mikä auttaa ammattilaista ymmärtämään aiempaa paremmin asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita ja kokonaistilannetta. Tämä puolestaan helpottaa palvelutarpeen tunnistamista ja ohjausta oikeiden palveluiden pariin.   
  • Järjestelmä on selainpohjainen ja sitä voi käyttää missä ja milloin vain - myös mobiilisti. Näin asiakkaan tiedot ovat helposti ammattilaisen saatavilla siellä, missä asiakasta palvellaan ja palveluita suunnitellaan.  
  • Järjestelmä on ohjaava ja auttaa käyttäjää kirjaamaan vaatimusten mukaisesti. Tämä vähentää kirjaamiseen kuluvaa aikaa ja mahdollistaa enemmän aikaa asiakkaille. 
  • Papereiden lähettäminen ja erillinen arkistointi jää historiaan, koska järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden sähköiseen tiedonjakoon sekä sähköisen allekirjoituksen ja arkistoinnin.

Mitä uusi järjestelmä mahdollistaa sosiaalihuollon palveluita käyttäville hyvinvointialueen asukkaille?

  • Sosiaalihuollon palveluihin liittyvät asiakastiedot tulevat asukkaiden näkyviin OmaKantaan. Tähän asti omat tiedot ovat näkyneet OmaKannassa vain terveydenhuollon tietojen osalta.  
  • Sote-ammattilaisilla on aiempaa kattavampi ja reaaliaikainen näkymä asiakkaan tietoihin. Näin ammattilainen pystyy palvelemaan palveluita käyttäviä paremmin ja henkilökohtaisemmin.